El paisatge ens entra pels
ulls, se’ns instal·la al cor i l’idealitzem per la memòria.
Un paisatge (unes muntanyes,
un mar, un riu, un poble...) és una realitat física asèptica –objectiva- que
requereix d’una pupil·la sensible, subjectiva, emocionada, commoguda, que el
situï en l’òrbita dels valors humans i el transformi en una sensació agradable,
en allò que anomenaríem un esclat de bellesa.
Una estampa del segar, amb un
restoll eixarreït, amb uns quants
segadors reposant i xerricant aigua del càntir a l’ombra d’una garbera, ens pot
fer pensar en la duresa i en l’esforç que havien de fer els nostres avantpassats
per sobreviure, però també ens pot evocar uns instants viscuts irrepetibles.
Situat en un capvespre d’estiu, amb els
darrers raigs solars daurant càlidament l’escena, la bellesa de la
instantània és un fet difícilment qüestionable.
No sempre descobreix el
paisatge aquell qui el té al davant. Al meu parer, a Catalunya,
els grans revaloritzadors del paisatge com a valor estètic van ser els
modernistes. Aquella generació de fills
de menestrals poc o molt enriquits que havien passat la seva infantesa en la
densitat humana i en la manca de llum i d’aire, i en les humitats insalubres, dels
carrerons estrets i atapeïts de la Barcelona emmurallada. Rossinyol, Nonell,
Cases, Sert...
Joaquim Mir va néixer molt a
prop de tots ells. La lluminositat de les Illes i del Garraf el degué també
captivar. Cap als anys trenta es va
desplaçar al Pirineu –a Andorra- per a retratar-ne el paisatge. Allà hi va
conèixer una jove vídua nargonina que treballava en un restaurant de les
Escaldes.
Aquella senyora, la Maria
Ramoneda Moles, de cal Guillot –coneguda a Nargó com la Maria de la Torre, per una torre que li
van fer edificar els familiars del seu segon home- el va posar en contacte amb
el marit d’una germana seua -la Juanita Ramoneda- que era secretari de Nargó i
afeccionat a la pintura. Es deia Tomàs Pujol. A través d’aquest, en Mir va
conèixer Nargó i hi va fer un parell d’estades, pel cap baix.
Joaquim Mir, el pintor més
cotitzat de la Catalunya dels anys trenta (acabava de rebre a Madrid la Medalla
d’Honor de Bellas Artes) va arribar a Nargó amb el seu cotxe Panhard, la seva
senyora –Maria Estalella- el seu fill, el xofer i una minyona. Es va instal·lar
a cal Turiella del carrer Nou, al número 23, i hi va fer una llarga estada,
durant la qual va immortalitzar el paisatge nargoní dels anys trenta.
Mir va pintar diversos
indrets de Nargó i l’any 1934 va
filmar uns fragments del poble en 8 mil·límetres. El Cantó, el Raval, el Rosser, Nurieda, Aubenç, l’església de Sant
Climenç...
Els seus pinzells i la seva
mirada ens van ensenyar a observar el poble d’una altra manera. Les cases ja no
eren els simples habitatges de sempre; la plaça ja no era el lloc on anava la
gent a buscar aigua, abeurava les vaques i es trobava sortint de missa; les muntanyes
ja no eren només els llocs on es criava la fusta que després s’enviava Segre
avall...
A partir d’aleshores tot va
tenir una altra llum, un altre punt de vista. El país ja no era l’espai en
blanc i negre de què deixaven constància les fotografies, ni es reduïa a un
espai únicament destinat a viure-hi i pensat per a viure’n: era també un paisatge per a
gaudir-ne.
No es pas possible que filmés Nargó en 8 mm, l'any 1834...Salutacions.
ResponEliminaTens raó, Toni. Hi havia de dir 1934, però per error hi he escrit 1834. Deu ser perquè tinc el 1800 al cap. Gràcies!
Elimina