dijous, 8 de novembre del 2018

Les arrels fascinants de la paraula: colònia, colonialisme.


La paraula colònia prové d’una antiga forma indoeuropea (kwel) que significava remoure, girar, regirar. En sànscrit i en avèstic la seva derivada encara té un sentit semblant: donar tombs. En islandès antic i en prussià va agafar el sentit de roda i de rodolar.




En llatí la seva derivada colo va passar de remoure, girar, regirar a significar conrear (conrear és girar la terra, l’herba, la palla, etc.), conreu i, més tard, poblar (acció que els romans feien amb gent que conreava la terra, els actuals pagesos). 


A la toponímia catalana tenim dos topònims referits a aquest fet. Calonge de les Gavarres (pronunciat localment Colonge) i Calonge de la Segarra. 



A Mallorca hi ha també una població amb aquest nom. Però el seu origen, tal com ho demostra la història del mot, no fa referència a cap situació colonial, sinó que és deutor de la Cala Longa que hi ha a la seva rodalia.





Avui una colònia designa aquell territori on s’ha establert un grup de gent d’un altre territori amb la finalitat oculta de dominar-lo i d’explotar-lo materialment i humanament. El colonialisme, doncs, és l’explotació dels pobles sotmesos per part dels seus dominadors, els quals se solen presentar com a portadors d’una cultura superior, d’una llengua més rica, d’una civilització més moderna..., que indefectiblement i tenaçment intentaran d’imposar al poble dominat. 




En el passat, aquesta dominació es feia mitjançant la força militar i la violència. Actualment, l’imperialisme –tret de poques excepcions- no sol comportar l’exercici de la violència i ni tan sols la dominació política directa. Ja dic, però, que encara hi ha algunes poques excepcions, i no gaire honroses, per cert.




A fi de d’acabar amb aquesta xacra humana i social que flagel·lava els pobles més febles del planeta, les Nacions Unides van emprendre una guerra ètica, pacífica i legal contra el colonialisme: en l’article 1r, paràgraf 2n de la seva Carta fundacional deixaren establert que la seva finalitat és: “desenvolupar relacions amistoses entre les nacions, basades en els principis d’igualtat de drets i l’autodeterminació dels pobles”.



La filosofia anticolonialista de l’ONU considera que la sobirania i la independència constitueixen la fita que acaramulla l’existència internacional d’un poble, per la qual cosa, el progrés polític dels pobles és incompatible amb qualsevol forma de dependència política imposada des d’un altre poble. 



El dret a l’autodeterminació comporta dos significats. A nivell intern, el dret a escollir el règim polític (monarquia, república, etc.), sense ingerències exteriors. A nivell internacional, el dret a assolir la seva independència tots aquells pobles que reuneixin les característiques d’una existència nacional.




Per una altra banda, el dret a l’autodeterminació està estretament lligat a la Declaració dels Drets Humans aprovada per l’Assemblea General el dia 10 de desembre de 1948. La resolució del 5 de febrer de 1952, a més a més, va incloure en el Pacte Internacional pels Drets Humans el següent article: “Tots els pobles tenen el dret a disposar de si mateixos” i, aquest dret, és “un dret fonamental de l’home”.





Certament, la paraula colònia ha donat molts tombs al llarg de la seva història. Confio que encara en doni molts més i serveixi per a regirar les consciències dels demòcrates i fer rodolar cap a l’abisme de l’oblit les restes de mentalitat imperialista que encara queden en alguns racons de molts territoris del Planeta.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada