Extracte
del parlament amb què Josep Espunyes va iniciar el recital de poesia
que va oferir a l’Ajuntament d’Oliana el dia 28 de desembre del
2019
(...)
Vaig començar a escriure de jove, però primer de tot vaig ser un
lector empegueït, devorava textos. Textos, inicialment, que vaig
trobar a casa meva, en una petita biblioteca del meu pare, i textos,
posteriorment, de biblioteques que hi havia en altres cases de
Peramola. (...) Mancat de formació, no païa el que llegia,
certament, però llegia. I sempre en castellà, la llengua en què
aleshores s’educava l’alumnat a l’escola, amb el català
prohibit. Una lectura, de fet, que obeïa a les moltes inquietuds que
jo tenia, sorgides d’una curiositat innata. (...)
Probablement
va ser per això, per aquestes ganes de saber, que a dotze anys vaig
començar a estudiar el batxillerat a Peramola, de manera lliure.
Treballava a casa, estudiava i, quan tocava, m’anava a examinar a
Lleida. (...) L’assignatura de Literatura em va descobrir la
poesia, un gènere literari que em va seduir. I en vaig començar a
escriure. En castellà, l’única llengua literària que conexia,
com he esmentat suara. (...)
L’any
1964 surto de Peramola i me’n vaig a Barcelona a treballar. A
treballar i a estudiar; és a dir, a guanyar-me la vida i a
cultivar-me culturalment. Anhelava arribar a una formació, a uns
coneixements, que al poble no podia trobar. I va ser a Barcelona
(...) que vaig descobrir, d’una manera conscient, el català com a
llengua. Vaig veure, aleshores, que la meva llengua natural, la
llengua que no se m’havia ensenyat, la llengua que se m’havia
amagat, era tan vàlida com la llengua que m’havien imposat.
Transmetia, aquesta llengua, l’imaginari d’un poble, els valors
d’un poble, la història d’un poble..., d’un poble que era i és
el meu, i me’n vaig enamorar. Aleshores la vaig començar a
estudiar, a aprendre-la normativament. (...)
Quan
vaig començar a conèixer mínimament bé la meva llengua, (...)
vaig renunciar a escriure en castellà i vaig aprofitar la força del
verb català, mitjançant la meva paraula, per a convertir-lo en una
arma poètica. Una arma alhora d’atac i de defensa. D’atac contra
el sistema laboral vigent, fruit d’una dictadura que negava drets
tan elementals al treballador com ho són el de reunió i el de
manifestació, i de defensa contra l’aparell de l’Estat espanyol,
enderiat de segles a perseguir i aniquilar la manifestació més viva
de la nostra mil·lenària cultura: la llengua que la transmet
quotidianament de pares a fills, de padrins a néts. (...)
Sempre
he pensat que quan el poble surt al carrer, un poeta no es pot quedar
a casa: ha de ser al carrer amb el poble. I és justament per això
que a la primeria dels anys setanta vaig començar ha participar
regularment en trobades o festes, entre culturals i contestatàries,
en què recitava els poemes que componia. Les organitzava,
normalment, gent que militava en moviments obrers o nacionalistes,
des de Comissions Obreres de Mestres o d’Arts Gràfiques —amb
molts militants del PSUC—, fins al Front Nacional de Catalunya.
(...)
La
meva
primera poesia, doncs, neix d’unes conviccions, d’una visió
crítica social, d’un sentiment de justícia que vaig mantenir
aleshores i que continuo mantenint avui. I respecte a Catalunya com a
poble, pel que fa a poder-hi viure naturalment com a catalans, la tan
lloada democràcia establerta no hi ha contribuït pas gaire, més
aviat gens. El diàleg entre Catalunya i l’Estat espanyol, pel que
fa al dret inalienable dels pobles a ser ells, és exactament igual
que com era fa un segle, i dos, i tres enrere: la paraula contra el
mur. Catalunya va de memorial de greuges a memorial de greuges,
Espanya va dels decrets de Nova Planta a sentències de tribunals,
dels seus tribunals contra Catalunya.
Tanmateix,
cap als anys vuitanta la meva poesia prendrà un altre caire. L’any
1981 mor la meua mare, i l’any 1986 ho farà el meu pare. Això
m’acosta molt més a Peramola, a la comarca de l’Alt Urgell; és
a dir, em retorna a la terra que em va veure néixer. A partir
d’aquest contacte, d’aquesta empatia, la poesia ciutadana de
pàtria, paraula i justícia que componia a Barcelona, s’anirà
convertint, a grans trets, en una poesia alturgellenca de pàtria,
paraula i paisatge. Em plau, la terra de l’Alt Urgell, (...) un
país, una cultura i una gent que habiten al meu univers més íntim.
Si
hagués de definir la meva poesia a grans trets, doncs, la definiria
com la d’una moneda amb dues cares: a l’una, la lluita obrera,
justícia social, compromís polític; a l’altra, amor a la llengua
i a la terra, amb l’esperança d’una Catalunya independent,
lliure de governs forasters. Una obra que pot agradar o no, que s’hi
pot estar d’acord o no, però una obra, en definitiva, que ha estat
fruit de viure d’acord amb mi mateix malgrat tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada