Josep
Ma de Sagarra va néixer a Barcelona l’any 1894, al carrer de
Mercaders, núm. 33, en una gran casa avui desapareguda, però
probablement no gaire diferent de la que ell reflectix a la novel·la:
«El
senyor de Llinars tenia vint-i-cinc anys més que la seva dona. Les
úniques activitats que l’apassionaven era jugar al tresillo i
menjar nous tendres que li enviaven de les seves finques. La seva
casa estava situada al carrer de Mercaders: un casalot immens, amb un
jardí quadrat, en el qual estiraven el coll dues palmeres com dos
condemnats a dins d’un pou. El senyor de Llinars jugava cada tarda
amb don Josep Rocafiguera, amb un aragonès anomenat Ceballos i amb
l’avi de l’autor d’aquest llibre. Ceballos tenia una sexualitat
militar i una ànima d’espases i flors de lliri. Mentre jugaven al
tresillo, la tia Paulina i altres dames, amb un braseret als peus,
feien mitjons de llana per al senyor de Llinars, entre la cançó
d’un canari i els miols d’una gata insatisfeta. De vegades
brodaven una capa per a una Mare de Déu o tallaven calçotets per
als pobres de les conferències.
Ceballos
estava enamorat de la tia Paulina, i algú xiulà l’orella del
senyor de Llinars, que era gelosíssim, més que un tigre. La tia
Paulina no sabia res de la gran passió de Ceballos, però notà que
el bigoti del seu marit, quan li passava pel sotabarba, tenia les
pretensions d’un punyal florentí. Un dia el senyor de Llinars va
dir-ne quatre de fresques a Ceballos; hi hagué un duel. Ceballos va
tenir la pega d’enviar una bala al cor del senyor de Llinars.
Abandonà el barret de copa i la pistola i fugí com un boig. Al cap
de poc temps, es feia matar a la Seu d’Urgell, lluitant a favor
dels carlins, quan Savalls traïa la santa causa, pactant amb
Martínez Campos, a l’Hostal de la Corda.
La tia Paulina va ésser viuda a l’edat de trenta-sis anys. [...] Abans de la reforma de Barcelona, la tia Paulina no havia estat mai a la plaça de Catalunya, i amb prou feines havia tret el nas a la Rambla, passant per la Portaferrissa. De la nostra ciutat en coneixia principalment el carrer de Mercaders, el carrer del Pont de la Parra, la riera de Sant Joan, la plaça de les Beates, el carrer de Sant Pere més Baix, el carrer de Carders, la plaça Nova, el carrer de l’Infern, el carrer de Ripoll, la Catedral, Santa Maria, el Pi, Sant Just i Sant Jaume. De fet, es passava mesos i mesos que només sortia de casa per anar a missa a la capella de l’Ajuda».
La tia Paulina va ésser viuda a l’edat de trenta-sis anys. [...] Abans de la reforma de Barcelona, la tia Paulina no havia estat mai a la plaça de Catalunya, i amb prou feines havia tret el nas a la Rambla, passant per la Portaferrissa. De la nostra ciutat en coneixia principalment el carrer de Mercaders, el carrer del Pont de la Parra, la riera de Sant Joan, la plaça de les Beates, el carrer de Sant Pere més Baix, el carrer de Carders, la plaça Nova, el carrer de l’Infern, el carrer de Ripoll, la Catedral, Santa Maria, el Pi, Sant Just i Sant Jaume. De fet, es passava mesos i mesos que només sortia de casa per anar a missa a la capella de l’Ajuda».
Era el benjamí dels 14 fills que van tenir Ferran de Sagarra i Dolors Castellarnau, una família de senyors rurals establerta a Barcelona des de feia segles. Va estudiar als Jesuïtes de Casp, va fer Dret a la Universitat de Barcelona i cursà estudis diplomàtics a Madrid.
De
ben jovenet es va fer soci de l’Ateneu:
«A
la tendríssima edat de disset anys em vaig fer soci numerari de
l’Ateneu Barcelonès. En aquesta casa inefable hi havia aleshores
un criat vell, que semblava un cigró bullit, amb un bigoti com una
ploma d’àngel. Aquest criat em deia «Don Josep». «Escolti, Don
Josep...». «Déu lo guard, Don Josep». «Dispensi, Don Josep».
Imagineu-vos
un xicot de disset anys, avesat al tracte i a les interjeccions
brutals dels companys del pati de Dret, que no havia tingut més
prova de respecte ni de consideració social que el d’alguna criada
castellana que em deia «señorito», i encara gràcies, tot de cop i
volta convertit en «Don Josep» per un sant baró que em podria
ésser avi.
Un tracte tan excel·lent i tan considerat, a més a més de la seva graciosa desproporció, em feia l’efecte com si em tiressin un pinyol d’oliva a la punta del nas, una cosa que molesta i fa riure a la vegada, i de la qual un no té esma per protestar. Aquell pobre criat vell va deixar d’existir, i jo, com a «Don Josep», també vaig deixar d’existir. De «Passi-ho bé, senyor Sagarra».
Un tracte tan excel·lent i tan considerat, a més a més de la seva graciosa desproporció, em feia l’efecte com si em tiressin un pinyol d’oliva a la punta del nas, una cosa que molesta i fa riure a la vegada, i de la qual un no té esma per protestar. Aquell pobre criat vell va deixar d’existir, i jo, com a «Don Josep», també vaig deixar d’existir. De «Passi-ho bé, senyor Sagarra».
(Sagarra,
Josep Maria de (1967). Cafè, copa i puro (1929)
Als
anys trenta va publicar obres tan remarcables i conegudes com
L’hostal de la Glòria, El
Cafè de la Marina, La Rambla de les Floristes, Cançons de rem i de
vela, el Poema de Nadal i, Vida privada...
L’argument de Vida privada
és força senzill:
Don Tomàs de Lloberola i la seva
esposa, donya Leocàdia, són una parella de la noblesa en plena
decadència i decrepitud econòmica: s’han de vendre un tapís per
sobreviure. Tenen dos fills.
El gran, Frederic
de Lloberola deu diners al baró de Falset. Guillem de Lloberola,
germà seu, li ofereix ajut. Posseeix una poderosa informació que
podria acabar amb
la reputació
de l’aristòcrata: ell mateix ha participat en una trobada sexual
pagada amb el Baró i la seva esposa Conxa.
A
continuació veurem la
decadència de la família. Frederic
es retira a les seves possessions rurals i Guillem sobreviu
enganxat a les faldilles de la Conxa, a qui ha aconseguit seduir com
un vulgar gigoló. Tot i això, o gràcies a això, recupera el tapís
de la família. Els fills de Frederic, ferran i Maria Lluïsa,
simbolitzen la disgregació i dispersió de la família.
Més enllà de l’argument hi
ha l’obra literària. La manera com Sagarra ens narra els fets, ens
descriu els espais i retrata les persones.
Així,
el despatx de
don Tomàs tenia
«l’aspecte d’una cosa
que no acaba de ser ben bé una caixa de morts» (pàg.
73)
I donya Leocàdia
era «
Aquella grassa flor romàntica, inexpressiva, però plena de totes
les virtuts com una ratafia antiga» (56),
mentre «Don Tomàs
s’arrecerava al cutis de fruita hivernal de Leocàdia» (55)
Les tafaneries i crítiques de la
ciutat quden també meravellosament reflectides:
«Hortènsia
deixava el to lacrimogen per fer ús d’aquelles tisores de la cuina
que estripen el ventre d’un lluç sense compassió (52).
«L’”escàndol” del
tapís
es va fondre amb cinquanta-mil cullerades de sopa nocturna dintre
dels pisos barcelonins» (52)
Conxa Pujol: està magistralment
retratada en dos magnífics paràgrafs (110)
Però qui queda retratat més
magistralment i en menys d’una línia és el general Primo de
Rivera: «duia a les galtes el maquillatge natural del vi» (184).
Perquè, en el fons, el que Sagarra
ens reporta és un retrat genial de dues èpoques, el de la Dictadura
de Primo de Rivera i el de l’inici de la República, amb l'Exposició del 29 al mig. El de la
caiguda de l’antic món aristocràtic, els de l’aristocràcia
«rància», representat per la família central de l’obra, i el de
l’aristocràcia «fresca», aquella que frisosa d’ascendir
socialment, no dubta a embastardir-se com Guillem de Lloberola, o
l’avi de Conxa Pujol «que havia guanyat mots diners a Cuba a
l’època del tràfic de negres», alguns dels qual no tenien cap
mania a aplaudir aquell general que «duia a les galtes el
maquillatge natural del vi».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada