En aquell temps, el lideratge de Nargó en el món del rai és indiscutible. Així, (tal com avançava Josep Espunyes a la revista Lo Banyut, núm. 17) el Diari
de Barcelona,
l’any 1838, publicava que “Bonifacio Ulrich, teniente de rey de
la plaza de Urgel”, veia imprescindible construir una carretera des
de “la Seu hasta el pueblo de Coll de Nargó, que son seis horas”.
Una vegada oberta aquesta carretera, tot allò que es transportés
per via terrestre fins al poble de Nargó “podría conducirse en
barca o almadía, pues se construyen éstas desde tiempo inmemorial
en dicho pueblo, cuyos habitantes las bajan por Lérida y Tortosa
hasta la orilla del mar”.
En el mateix sentit, disposem d’una
carta, datada el dia 26 d’abril de 1845, de Maties Gual, tractant de
fusta, fill de Gavarra, en què diu “Mañana van Jacinto y Antonio a
partir la madera de Andorra, y marcharían con ellos los rayeros sino
por tener la fiesta mayor por Pentecostés y estos días todos
quieren eser a casa (...)
así aguardaremos pasadas tales fiestas.” No
cal dir que el poble que aleshores celebrava la festa major per la
segona Pasqua era el de Nargó i que dir "los rayeros" equivalia a dir, nargonins.
Aquell dinamisme, aquella vitalitat, es devia mantenir inalterablement fins als anys trenta del segle XX, en què el món del rai s'enfonsà. Així, sabem que l’any
1924, Nargó mantenia més o menys la població. Tenia 881 habitants de fet i 913 de dret. L’únic
agregat d’aquells temps, les Masies, tenia 72 habitants de fet i
100 de dret. Sabem també que les principals activitats eren les de la fusta, les
mines i l’agricultura. Es collia blat, civada, ordi, llegums,
hortalisses, oli i vi. Que hi havia ramats d’ovelles i de cabres i que les cases criaven els seus porcs.
Dues
sastreries: Marcel Fité (cal Tonís), Victorià Pellicer (cal
Sastre). Quatre
comerços de teixits: Marcel Fité (cal Tonís), Antoni Marot (cal
Sabater o Margarit?), Maria Oromí, Victorià Pellicer (cal
Sastre). Un
estanc: Marcel Fité (cal Tonís). Una
societat: la Societat de Protecció Obrera i de Socors Mutus, Sant
Sebastià. Al poble només hi consta un (?) cafè: el de Ramon Ginestà (cal Belo), encara que també hi devia haver el de la Societat, però aquest fet -que hi hagués bar o no- ja se sap que, en una Societat de Socors Mutu, és molt secundari i l'autor de l'inventari ni tan sols el devia prendre en consideració. Molt a l'inrevés del que passa avui dia en què, deprés del procés de jivarització conceptual i física a què s'ha vist sotmesa, sembla talment i vergonyosament que la Societat sigui un simple bar. Hi havia ja dues
escoles: la de les mosses (mestra, Ramona Roure), la dels xicots (mestre, Bonaventura
Canal). Una
seixantena de famílies vivien “d’anar a la fusta”, és a dir,
de la feina del rai. Com a mínim hi havia tres caps de colla de
raiers: Lluís Marot (cal Guils. Treballava pels Boixareu de la
Pobla), Francesc Argerich (ca la Munda. Treballava per l’Audet
d’Artesa), Manuel Duró (cal Baró. Treballava per cal Serradell
d’Organyà). L’alcalde
era Francesc Roch (cal Taüssà), el secretari, Tomàs Pujol (Maset
de cal Tomasó), el jutge, Josep Bach (cal Guit), el fiscal, Josep
Duró, el mossèn, Esteve Vidal (cal Sinyor Mestre?), el vicari,
Joaquim Estañol.
La presència abundant de diminutius de caire afectuós, molts acabats en -ó, en els noms de les cases em fa pensar -potser erròniament, com en tantes de le altres conjectures que he intentat exposar aquests dies de confinament- la presència d'aquests diminutius afectuosos, deia, em fan pensar en una continuïtat generacional a través dels joves, a través de les noves generacions, que es quedaven a les cases i al poble, fet que avui semblaria haver-se trencat: cal Tomasó, Pauetó, P(e)ricó, Rosetó, Josepó, Cireró, Miqueló, Xavaló, Xeró, Soleró, Polletó, Separró, Climenç-Climençó..., a més dels molts altres diminutius acabats en -et o en altres terminacions com cal Mariet, Llarguet, Met, Grasset, Franxet, Angeleta, Mundeta, Plauetes, Panxolí, Peret de la Francisqueta, etc, etc.
De tot plegat, ens en queda un record i una cultura. Si la cultura del Vilarenc va ser probablement la de la pedra, la de les Vil·les i la de la "vila closa e franca" que baixava Cap del Roc avall va ser sens dubte la de la fusta. Una fusta que els seus habitants han sabut treballar i verbalitzar d'una manera extraordinària. Sense la més mínima voluntat de ser exhaustiu, us ofereixo una rastellera de paraules que en tinc anotades, seguides de les més específiques del món del rai: antosta,
aresta, ascla, astella,
barra, barrot, bastó, biga, branca, branquilló, broc, brosta, brot,
brustella, buscall, esquerdill, estaca, estella, garrot, grifot,
grill, llata, llistó, lluc, pal, perxell, posella, post, rael,
prestatge, regle, saumell, tany, terrancó, tascó, tauló, tea, tió,
travesser, tronc, tronxo, etc.
Pel que fa al lèxic procedent del món del rai, atesa la distància que ens en separa, us les ofereixo convenientment explicades: El seu calendari és dividia
en sis grans grups d’activitats ( picar,
desemboscar, barranquejar, enraiar, navegar, desenraiar),
cadascuna de les quals se solia fer en una època de l’any. El picador
no es podia limitar a conèixer el punt exacte on havia de fer
l’entalla
per tombar l’arbre en la direcció convenient, sinó que a més
havia de desbrancar
el tronc,
esquadrejar-lo,
determinar-ne la cara,
l’esquena
i els cantos
i fer-hi l’escaubet
( arrodonir els
caps per facilitar la navegació del tram). Cada tronc, que un cop polit
s’anomenava peça
rebia un nom segons
la mida: filetó,
fila, fustet, fila ampla, vint-i-quatrè, dobler i
cuixa. Un cop esquadrejades les peces
calia desemboscar-les
( fer-les arribar
al riu ). A l’enraiador
de la vora del riu
les dipositaven en una engraellada
(munt de troncs)
per tal que s’assequessin i perdessin pes, condició indispensable
per a navegar adequadament. Amb una eina anomenada trivi
es feia un forat a
cada cap de peça, el qual es polia amb una altra eina dita aurella
o cullera.
Per aquests forats, en el moment d’enraiar, s’hi feien passar les
redortes
( llucs de bedoll masegats i flexibles ) que servien per a lligar
el tram (
grup d’uns deu troncs ), servint-se d’una barra de roure
anomenada barrer.
La redorta que servia per unir un tram amb un altre, la més
gruixuda, s’anomenava afegidura
i la lligada entre
les remeres
on es recolzaven els rems, coixí. El raiers abans de posar el
primer rai a l’aigua solien fer un primer reconeixement de l’estat
del riu, acció que es coneixia amb el nom de gaura.
Si la gaura era positiva començava la navegació. Aleshores entraven
en acció el davanter
( el qui portava el rem del davant ) i el cuer
( que portava el
del darrera ). A més dels rems comptaven amb la ganxa,
eina imprescindible en aquells passos estrets en què calia
desenraiar i
barranquejar les peces d’una en una. Amb la ganxa podien recuperar
les peces que se’ls avoraven,
desencallar les embarrancades
o apartar-ne
qualsevol d’entrevessada.
L’estisorada era
l’estructura que guiava les peces per un lloc determinat. En arribar a les aigües
tranquil·les de la plana, els raiers ja podien treure l’alforja
de l’estatge
(branques verticals, més una d’entrevessada, on subjectaven el
menjar, anomenat fato
) per tal de fer una mossegada que, a més del pa i l’arengada de
reglament, moltes vegades incloïa una mica de coca maurada
(coca plana, molt
compacta, que es conserva sense assecar-se durant bastants dies, com la majoria de lectors deuen saber).
L'espardanyer, Pere Minoves Bach, fill de Pere Minoves Sobré i Teresa Bach Segon, ambdós de Nargó, vivia el 1924 a cal Sabater, al número 6 del carrer de la Rosa. A més d'espardenyer tenia també una barberia en una cambra de la mateixa casa. Però aquell mateix 1924 va acabar marxant a l'Hospitalet amb motiu del naixement del seu segon fill, on va fer també de barber i espardenyer. L'ofici d'espardenyer li venia per la familia de la seva mare, els Bach, un ofici molt nargoní per cert, perquè els raiers en gastaven moltes. Els Minoves procedien d'unes quantes generacions de pagesos de Fontanet (terme de Cabó), a tocar d'Organyà.
ResponElimina