Com
ja en deveu tenir coneixement, actualment s’està construint
un túnel a la C-14, al seu pas pel congost dels Tresponts. El
nostre grup (Grup Túnel TRESPONTS) fa 10 anys que lluita perquè
aquesta obra sigui una realitat. Els nombrosos despreniments han
provocat periòdicament accidents en alguns casos amb danys
a persones que circulaven per aquest tram de carretera. Pel fet
de ser una via molt transitada (turistes, treballadors, transport
escolar...) només és una qüestió de temps que arribi a passar
alguna desgràcia irreparable.
L’any
passat, arran de l’inici de les obres, es va crear una Comissió de
Seguiment de les Obres, de la qual nosaltres formem part.
Fa
més de 15 dies que s’han aturat parcialment les obres després que
l’empresa subcontractada OSSA, encarregada de fer les galeries,
s’hagi retirat ‒segons
sembla, per les informacions que ens han arribat‒
per desacords en el pagament de certificacions amb l’empresa
contractista (una UTE formada per Acciona i Copicsa).
La
Generalitat a hores d’ara no ens ha donat cap explicació que ens
ajudi a entendre de manera clara l’abast real d’aquesta
incidència, ni directament ni per mitjà de la Comissió de
Seguiment. Ens n’hem assabentat per la premsa i per un vídeo d’un
treballador d’OSSA. Aquesta manca d’informació i de resposta ens
preocupa enormement, atès que al nostre parer es tracta d’una obra
d’un cost molt elevat i d’una importància cabdal per al
desenvolupament de la comarca i per a la seguretat de les persones.
No estaria de més de recordar que aquesta és l’obra amb el
pressupost més alt de tots els que actualment executa el govern de
la Generalitat. No es pot admetre, doncs, que per un desacord
contractual es dilati l’acabament de l’obra més enllà del
termini previst, el mes de novembre de 2020. Fem, per tant, una crida
a la responsabilitat a tots els grups parlamentaris perquè s’agiliti
al màxim la solució del problema i evitin el llegendari malefici
que pesa sobre aquell indret que acabà donant nom al famós pont del
Diable dels Tresponts, amb Pixarada inclosa. No voldríem de cap
manera que aquest túnel es convertís en una reedició moderna
d’aquella llunyana i urinària llegenda, en la qual encara no se
sap qui hi faria de diable (1).
El
grup parlamentari pels socialistes han enviat preguntes
parlamentàries al respecte. Nosaltres hem enviat un e-mail a la
Comissió i davant la seva resposta, gens explícita, hem enviat en
data 20/09/2019 un escrit al Departament de Territori.
En
el cas de que compartiu la nostra preocupació, us volíem demanar
si, a través de la vostra acció parlamentària, ens podríeu ajudar
a obtindre unes respostes que fossin clares i prou satisfactòries
per part del Departament de Territori, tant pel que fa a les accions
previstes per substituir l’activitat que havia de dur a terme OSSA
com, a partir de l’anàlisi dels fets esdevinguts, saber quines
mesures es prendran per evitar que eventuals desacords similars
tornin a suposar un risc per a l’execució programada l’obra.
Us
adjuntem la informació que s’ha publicat als diaris, el vídeo del
treballador de l’empresa subcontractada OSSA, el contingut del
correu electrònic que vàrem enviar a la Comissió de Seguiment de
les Obres, el seu correu de resposta i l’escrit esmentat més amunt
que hem enviat al Departament de Territori i Sostenibilitat.
Tot
agraint la vostra atenció us saludem ben cordialment,
Grup
Túnel TRESPONTS.
(1) Per a més informació, vegeu la llegenda "L'enrabiada del Banyeta", dins l'obra Piulades de cultura popular, de Josep Espunyes, publicada per Editorial Salòria, la Seu d'Urgell, 1916.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada