Sí, ministre. (II)
“Tiene usted mucha suerte.
Es usted una persona afortunada porque usted puede venir a esta cámara con este
lazo que es ofensivo...” (https://www.youtube.com/watch?v=filIwv6fwL8)
La
lengua fue siempre compañera del Imperio, deia Nebrija, amb
molta raó. I el garrote vil també,
però. Des que Pizarro als orígens de la destrucció de les Índies executà l’emperador
inca Atahualpa fins fa quatre dies –ara tot just, quaranta anys− el nombre
d’executats amb aquest prodigi de la tecnologia autòctona és incomptable, d’una
productivitat sorprenent, francament admirable
i amb unes dimensions dignes de passar a la història que, com no podia ser
d’altra manera, està plena de vicissituds, giragonses, punts obscurs i
curiositats dignes de recordar.
Felip V, per exemple, l’any 1734 va aprovar que els
nobles poguessin morir com Déu mana, és a dir, còmodament asseguts, amb el cul ben
posat a la cadira i l’esquena agradablement recolzada al sòlid i ben cisellat respatller
del garrot, en comptes de ser penjats o degollats que era el que s’estilava en
aquells temps de pretèrita rusticitat hispano-austriacista, tan allunyats de
l’encant i de la gentilesa francesitzants
que el monarca de la nova dinastia borbònica volia imprimir als futurs i
llampants anys d’aquell seu regnat, tan memorable. La forca i el ganivet
esmolat, vistos com una manera de morir basta i ordinària, poc atractiva i sense
un mínim de gràcia ni d’elegància, van quedar a partir d’aleshores reservats a
la púrria, als plebeus.
Després d’uns breus períodes de desitjos forassenyats de
José Bonaparte i de les Corts de Cadis, Ferran VII, el “Deseado”, a les
acaballes del seu regnat, va establir que el garrot fos l’única eina
autoritzada per a “conciliar el último e inevitable rigor de la justícia con la
humanidad y la decencia en la ejecución
de la pena capital”. I ho va fer en la data assenyalada del dia 27
d’abril de 1832, com a esplèndid regal d’aniversari a la seva neboda i quarta
esposa, la reina Maria Cristina, nascuda un 27 d’abril de 1806, “queriendo señalar con este beneficio la grata memoria
del feliz cumpleaños de la Reina mi muy amada Esposa”.
A partir d’aleshores el tan celebrat i edificant
espectacle d’enviar algú legalment al món suprasensible va anar adquirint molt
de predicament i projecció mediàtica i social. La fama d’alguns botxins va
esdevenir proverbial i no sé si és prou just el mantell d’oblit amb què ara
se’ls vol amagar i sepultar. Alguns noms, amb centenars d’actuacions exitoses
al seu currículum, com ara Nicomedes Méndez, Gregorio Mayoral
o José González Irigoyen , es van fer cèlebres en el seu meritori
ofici i van arribar a competir amb la brillant aurèola d’alguns dels més reputats
torejadors de l’època. L’escriptor George Borrow ho il.lustra molt bé en
reproduir la invitació que li va fer un amic seu madrileny “En invierno no se
dan corrridas de toros, don Jorge, que si no le llevaria a usted a una, por
suerte, mañana hay una ejecución que no se olvidará en mucho tiempo...”
Durant la Primera República, l’any 1873, es va
començar a discutir la conveniència d’abolir la pena de mort. Es veu que en
aquella època i situació, els parlamentaris encara es preocupaven de parlar
correctament. Quan es va sotmetre el tema a votació se’ls va presentar un
problema lingüístic i potser psico-socio-lingüístic de primera magnitud. El
castellà no tenia cap paraula per a expressar el subjuntiu equivalent a “aboleixi”
perquè la llengua de Nebrija no tenia per costum fer ús d’expressions d’una
condició semàntica tan poc d’acord amb l’esperit de les essències patriòtiques.
A la votació nominal de les Corts, alguns diputats eren partidaris de dir “que
se abola”, i uns altres, “que se abuela”. Finalment, don Emilio Castelar va
imposar la seva solució amb la força verbal i la gràcia parlamentària que el
caracteritzava “¡Que se abolezca, señorías, que se abolezca!” Però aquella
solució lingüística, tan encertada i enginyosa, arribà massa tard: el general
Pavia ja estava reclutant guàrdies civils a peu i a cavall per desallotjar el
Congrés i fer que s’abolís (“se aboleciera”?) la República.
Durant el “Estado de Derecho” del general Franco
(1939-1975) es va assassinar un nombre escandalós, brutal que diuen ara, de
persones. Un dels instruments emprats era el garrot vil, motiu pel qual es van
crear diferents places de botxí, sempre degudament cobertes, amb el caramelet incentivador que els futurs titulars
esdevindrien funcionaris de l’Estat. Les darreres execucions d’aquell curiós
“Estado de Derecho” es van fer casualment a Catalunya el dia 2 de març de 1974. Una va ser la de Salvador Puig Antic, que en principi havia de ser executat pel botxí titular
de la ciutat comtal, Vicente López Copete, però que finalment no fou així
perquè el tal López Copete va ser condemnat per la violació d’una menor a sis
llargs mesos de presó, condemna que no sé pas si va complir, per la qual cosa el
nou botxí designat per al cas fou Antonio López Guerra, de l'Il.lustríssim Col·legi madrileny
i degà del noble cos dels botxins espanyols.
L’altre condemnat era un “polaco” que no era polonès.
Els altaveus del règim van pregonar que es deia Heinz Ches, que era polonès i
no tenia famíla. Però en realitat es deia Georg Michael Wezel, era alemany i
tenia mare, germans, parella i tres fills. Ara fa anys que alguns dels seus familiars
van visitar la seva tomba i hi van fer posar una creu. A l’Estado de Derecho franquista no li feia cap gràcia posar-se
malament amb Alemanya i es va estimar més difondre que era polonès. Polònia,
aleshores, girava encara a l’òrbita de la pèrfida URSS.
El botxí
que va executar Wezel gaudia de la plaça de Sevilla en propietat i ja feia un
cert temps que anava cobrant el seu sou de funcionari malgrat que encara no
havia tocat feina. Quan va passar per l’Audiència a recollir l’artefacte va
arribar a l’errònia conclusió que allò
simplement es posava al voltant del coll de la víctima i es girava la maneta
fins que les dents de la carxofa penetraven al seu cerebel. “Lo mismo que cuando
se apuntilla a un toro” –va comentar optimista i satisfet a l’uixer que li lliurava l’eina
mortífera i no es va molestar a informar-se sobre el funcionament de l’instrument ni
tan sols mínimament.
Arribat
el moment, el pobre alemany que anava a ser executat es va deixar lligar refiadament,
dòcilment, de peus i mans. Com que ningú no va pensar a portar cap caputxa li
van entaforar al cap una funda de coixí de la mateixa penitenciaria de Tarragona.
A
les nou en punt del matí el director de la presó –don Gregorio Mesquida− va
ordenar que es procedís a l’execució. El botxí, novell i un pèl temerari, no s’havia
llegit el llibre d’instruccions i, en conseqüència, no va tenir en compte que
calia muntar un respatller, motiu pel qual
va haver de demanar que algú l’ajudés a sostenir l’aparell a l’alçada
adequada per poder “accionar el manubrio debidamente con ambas manos”. Dels presents, ningú no es va adonar de la badada d'aquell professional. Li van
facilitar dos funcionaris de la presó
perquè sostinguessin les guies del garrot i problema resolt. “Conviene que no se mueva
mientras le doy a la manivela”.
El
pobre alemany cada vegada més nerviós, alenava amb dificultat i feia espames a
sota la coixinera. El botxí va començar a cargolar la maneta i la carxofa va
penetrar en la carn del coll de la víctima, que va començar a udolar i a
intentar aixecar-se. El botxí i els seus ajudants pressionaven per a
evitar-ho, sense aconseguir, però, trencar la nou del coll de la víctima. Per
si això no fos prou, un dels funcionaris que sostenien l’aparell va patir un
atac de pànic, motiu pel qual va acabar amonestat i arrestat com era degut “si
en el momento que hay que tener cojones no se tiene cojones, queda arrestado!”.
El botxí, aleshores, va començar a donar les culpes de tot al coll del pobre alemany que, segons ell, era massa estret. Però el comandant Muro, que
era expeditiu, no estava per subterfugis i a més era l’autoritat militar que presidia la cerimònia, va decidir tallar les
protestes de l’atribolat manifasser engaltant-li una sonora plantofada.
El botxí va entendre de seguida que si no millorava la faena el respetable se li tiraria a sobre. Calia trobar una solució urgentment. Va treure el corbatí de la víctima, el va desmuntar com va poder i en va estrènyer
el semicercle afegint-hi un tac de fusta lligat amb un drap que algú va retallar d’una
manta. Tot això va allargar més d’un quart l’execució-assassinat legal que
s’estava duent a terme. El pobre alemany gemegava espasmòdicament i
continuava sagnant per la ferida produïda per la carxofa de l’aparell. Finalment,
el botxí José Monereo va tornar a col·locar el garrot a la gargamella del reu.
La brega entre el botxí i la víctima continuà encara uns exasperants vint minuts
més. El botxí estrenyia el cargol entre bufits. La víctima es contorsionava,
tenia espasmes, es resistia instintivament a abandonar el món dels vius. Passat
aquest temps, les raneres i basques de la mort de l’alemany Wezel es van
aturar. Al cap d’uns moments, el metge de la presó va poder certificar la
seva defunció.
“Que
nadie diga nada de lo que ha ocurrido hoy a aquí o se atenga a las
conseqüencias! –va amenaçar l’autoritat competent al cap d’uns moments.
Amén!
Això
passava el dia 2 de març de 1974. Quatre any més tard, l’any 1978 –fa 40
anys- s’abolia la pena de mort. Vista la trajectòria exposada fins aquí, certament, el senyor ministre
tenia molta raó. El senyor Carles Campuzano deu ser una persona molt molt afortunada.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada