dilluns, 16 de setembre del 2019

La Societat I: El temps dels gegants



Temps era temps de les magnes collites
quan no hi havia prou botes pel vi
i les més altes semblaven petites
de tan sovint com s'havien d'omplir.
Fossin joves o velles, sedoses o arrugades
les unes eren bruixes, les altres eren fades–
habitaven la vinya de nit color d'aram:
s'emprovaven gotims per arracades
i, en ésser les veremes començades
s'arraulien a dintre d'un mal gam”.


També hi degué haver, a Nargó, un temps de magnes collites com el que descriu Carles Fages a Les bruixes de Llers. Però en l’època de què parlarem, Nargó era molt pobre i dies ha que la filoxera ho havia arrasat tot. La gent es guanyava la vida com podia. El homes al rai, al bosc i llaurant al secà eixarreït i desagraït -aleshores encara no hi havia ni tan sols el rec de la República (el de Sallent)-, i les dones a les hortes, als corrals, a rentar al riu, a les feines de casa, a garantir la més que precària subsistència. Tothom s’escarrassava a la seva manera, però la vida era pobra, molt molt pobra.


La majoria dels visitants de la comarca ni tan sols s’hi aturaven. I els que ho feien deixaven constància de la nostra pobresa com a poble. La Mercè Rodoreda, sense anar més lluny, ens deixà escrits en poques línies adjectius ben clars i precisos. «Les cases del poble s’aguanten per miracle. Negres, amb teules de pissarra, amb balcons de fusta que cauen, guarnits de panotxes de gra lluent; hi ha una font a la plaça, paradís de la mainada, hi ha a la plaça una església sense cap mèrit artístic, ni res que sigui digne de remarcar, i ja no hi ha res més. És pobre aquest poble, pobre, miseriós.»


Bé, donques, aquest poble, tan extremadament pobre, va ser capaç de crear una Societat increïble que devia representar un esforç col·lectiu fabulós, faraònic. Una Societat que no solament pagava el jornal als treballadors que estaven de baixa, fet ja en si realment sensacional i admirable, sinó que, a més a més, va ser capaç de construir un local de més de dos-cents metres quadrats per a activitats socials, sense gairebé cap paral·lel a la contrada. Com ho devien fer? Com van ser capaços de fer-ho en aquelles circumstàncies? Com van ser capaços de posar-se d’acord en una acció solidària d’aquelles dimensions? No sé si ho sabrem mai -el pas de la prehistòria oral a la història escrita és tan lent i a voltes dolorós, a Nargó!- però tothom hauria de mirar amb un gran respecte i fins i tot amb una merescuda veneració aquells avantpassats -autèntics gegants- que va saber crear aquella Societat de la qual encara avui gaudim, si més no, de l’edifici. Que ja ningú no ens titlli d’insolidaris, d’individualistes o d’egoistes. I si ho fa, assenyaleu-li el local de la Societat i expliqueu-li en quines condicions es va crear i com es va saber fer créixer. Només pel record d’aquest origen, tothom n’hauria de ser soci i sentir-se’n coresponsable.


La mateixa Mercè Rodoreda, tant lúcidament crítica amb Nargó en molts aspectes, es va deixar seduir per la Societat i començà a somiar i a il·luminar el seu esperit en visitar el lloc. Qui sap si no va ser aquí que va posar el primer fil a l’agulla del subconscient creador que la duria a teixir La plaça del Diamant! Jutgeu vosaltres mateixos: «El cafè del poble té una gran sala de ball, i, en comptes de cafè s’anomena casino. Els diumenges, la sala de ball s’il·lumina, i les noies, àdhuc les qui baixen de pobles veïns, viuen la il·lusió d’unes hores felices... que jo no he conegudes. Desconec les maneres d’ensomni tan inútils i tan necessàries de balls i festeigs. No he sabut mai què era una festa major i aquella emoció, tant necessària (...) El cafè posseeix un excel·lent aparell de ràdio -escampa un to sensual la veu rogallosa d’una cupletista marsellesa-, una magnifica cafetera lluent, una colla de taules, de cadires (...) El cafeter duu amb aire un drap al coll...»




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada