diumenge, 24 de novembre del 2019

Presentació d'Escacs d'amor i de mort al Centre Comarcal Lleidatà (I). La intriga.


Presentació d'Escacs d'amor i de mort al Centre Comarcal Lleidatà, 12-09-2019

0.- Bona nit. Moltes gràcies Jesús per la teva presentació i per haver-me permès presentar Escacs d'amor i de mort al Centre Comarcal que presideixes. I moltes gràcies també a tots i totes vosaltres per venir.



Escacs d'amor i de mort és una novel·la policíaca, una novel·la d'intriga, de misteri, una novel·la, però que inclou també referències de caire social, històrico-cultural i en certa manera lúdic.


La intriga
1.- El dissabte dia 11 de setembre de 2010, la vida tradicionalment tranquil·la de l’Eixample es veu de sobte trasbalsada per un crim horripilant.
A les 18 h. i 22 m. un professor de filologia (probablement catalana), casat i afillat, mor brutalment assassinat en una sauna gai del barri.
L’aspecte del cadàver no pot ser més esgarrifós: duu els genitals, juntament amb un peó d’escacs de color verd que porta la paraula “cortesies” escrita a la base, entaforats entre les mandíbules.
Quatre dies abans del crim, el dimarts dia 7, la policia havia rebut un peó vermell, amb la paraula “serveis” escrita a la base, acompanyat del text següent:
Ardiment i follia en cascun fet,
puys fet és, fet sia”



2.- Exactament quatre setmanes després, el dissabte dia 9 d’octubre, a un quart de tres de la tarda, apareix un altre professor de filologia, també brutalment assassinat, al lavabo d’un restaurant que no és gaire lluny de la sauna on ha estat trobat mort l’anterior professor.
L’aspecte del cadàver, com en el cas anterior, és esgarrifós: duu també els genitals, juntament amb un peó de color vermell, amb la paraula “serveis” escrita a la base, entaforats a la cavitat bucal.
Quatre dies abans, el dimarts dia 5 d’octubre, els mossos havien rebut una reina de color verd, amb la paraula “bellesa” escrita a la base, juntament amb el text següent:
Lo qui emprèn, mirar deu, ans que emprenga,
Perquè la fi – del que fa no el reprenga”


3.- Els investigadors dels dos crims estan desconcertats:
-Es troben davant d’un maníac sexual, d’un cas criminal d’homofòbia?
-Estan davant d’alguna ment pertorbada i perversa que els vol fer pensar precisament això per despistar-los?
-Es troben davant d’algun tipus de venjança?
.Els dos professors havien estat membres d’un jurat en un premi literari que va resultar molt polèmic...
.Tots dos havien estat membres també d’un tribunal d’oposicions que va acabar sent molt controvertit...
-S’estava ventilant, potser, una qüestió de poder? ...de venjança?
El desenllaç, però, pot ser molt diferent del que es podia pressuposar a partir d’aquestes hipòtesis inicials.



4.- L’alarma social, mentrestant, no para de créixer.
La proximitat d’unes eleccions provoca pressions governamentals. La premsa els estalona. Els sectors econòmics lligats al món del turisme s’impacienten...
La policia es veu obligada a acudir a un ex-mosso d’esquadra, lligat sentimentalment a una ex-prostituta i apartat del cos per motius poc clars, i a un altre mosso, un ex-guàrdia civil, que amb la seva formació dual i la seva actuació posarà de manifest les diferències entre els dos cossos i la concepció ètica dels límits de l’actuació policial, alhora que la veu narrativa ens donarà notícia dels seus neguits i vivències existencials.


De la mà de tots tres resseguirem un reguitzell d’indrets del país (el Pirineu, les Gavarres, Calonge i Sant Antoni, Romanyà, Sitges...) i de Barcelona (Hostafrancs, l’Eixample, la Universitat de Barcelona, l’Ateneu Barcelonès, bars i cafeteries, restaurants, saunes..., i també el paisatge imaginari de la València del segle XV).

5.- Els investigadors descobriran que la clau dels crims és a certes estrofes fonamentals del poema Escacs d’amor –un poema fet a sis mans que és el primer text conegut en què apareixen explicitades les regles dels escacs moderns i que és una al·legoria poètica de la requesta amorosa articulada a través d’una partida d’escacs. Justament una de les 64 estrofes de 9 versos del poema (poema que té tantes estrofes com caselles hi ha al tauler) ens transporta a un dels moments estel·lars en la història dels escacs moderns: el moment en què la reina –encotilladíssima fins aleshores per les regles aràbigo-medivals− desplega totes les seves potencialitats modernes. I ho fa amb un vers espectacular: mirant se ’ntorn, com fa lo camp la grua”.

Aquest canvi en el reglament –com tota la resta de canvis− es produeix en el si de la cultura catalana i és com és –hi afegeixo jo− perquè és català. Argumentar aquesta afirmació, ja m’ho perdonaran, requeriria molt més del que disposo en aquesta primera part de l'article. Em comprometo a ferò, però, en un de vinent.
Doncs bé, aquesta estrofa estel·lar en el poema és també l’estrofa clau de la novel.la. Hi ha, per tant, una triple al·legoria: l’al·legoria amorosa, l’al·legoria escaquística i l’al·legoria dels crims. D’aquí el títol de la novel·la: Escacs d’amor i de mort. Us faig un tast de l’estrofa:




(-Castellví
(Lo Peó del Rey –Servei- pren lo Peo de la Dama)
Lo bon Servey, rebut ab Cortesia,
prengue de nou, esforç, per acceptar la,
fent se senyor del lloch hon la cullia,
sens pus pensar si podra ’nujar la;
perque lo grat que·l força tant [a] amar la,
a desigiar tal gloria·l movia
tostemps seguint amor, fins a trobar la.
L’emprenedor, per eixir ab la sua,
no·s deu parar per nengun plech ni rua.

I ara ve l’estrofa estel·lar del món dels escacs i clau en la novel·la).


(Vinyoles

(La Dama, a la quarta casa sua, pren lo Peó que li havia pres lo seu)
Perque·l renom de Bellea rellua,
vent que·l Servey gustava Cortesies,
ab gran rigor ixqué de casa sua
per castigar tant folles fantasies.
E, no curant de moltes lloçanies,
mirant se ’ntorn, com fa lo camp la grua,
mata·l Peo que feya valenties.
Lo qui enpren, mirar deu, ans que ’nprenga
perque la fi del que fa no·l reprenga).






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada