L’amistat
‒una
amistat que perdura i s’intensifica al llarg del temps, la
distància i les vicissituds personals‒
emmarca i motiva
l’argument
de la novel·la. Això
no obstant, el nucli temàtic de l’obra és l’itinerari personal
i vital d’un noi pallarès que lluita per ser ell mateix en el
difícil
context
d’una família amb
profundes arrels muntanyenques
‒on
li ha correspost “el cruel atzar de ser el primogènit”‒,
però desplaçada “a la Noguera, el poble més gran de la comarca”,
i en el context,
no menys difícil, de viure en un
temps molt concret, el de la guerra i de la postguerra, amb
tot el que això comportà
de repressió, frustració i limitacions personals
de
tota
mena.
L’obra
ens explica la vida d’aquest jove pallarès, en Benet, fill de Riu
Blanc, però que es desplaça amb els pares i els germans ‒un altre
noi i un noia‒ a la Noguera. En
Benet és un noi prudent, callat, observador, però amb un munt
d’inquietuds al seu món interior. En Benet no és un jove
qualsevol: li agrada la poesia, la reflexió, el dibuix, l’escultura,
la natura, les pedres, els arbres, el territori… No, en Benet no és
un jove qualsevol. En Benet és un jove que escriu. I escriu amb bona
lletra, és a dir, pensa abans d’escriure i, quan ho fa, sap el que
diu. En Benet viu i escriu, és a dir, la seva vida és una vida
pensada, revisada, allò que Sòcrates en deia una vida plena.
Abans
de la guerra, de jove, en Benet descobreix
un lloc on
se sent “algú més que aquell aprenent d’aquell poble perdut de
la seva comarca” i on
intueix que podrà desenvolupar plenament
la
seva personalitat, la
seva vida plena:
Barcelona, la casa del seu oncle Antoni, la
sastreria del carrer Bergara, l’Escola Idustrial, l’acadèmia de
dibuix, la biblioteca… “Un horitzó ampli de possibilitats
s’estén davant seu...” Però, quan “un diumenge d’abril el
Benet troba el seu pare a Barcelona, a casa de l’oncle, veu per les
cares de tots dos germans que el seu somni s’ha acabat.
‒Et
necessito.”
I
el Benet, incapaç d’oposar-se a la veu ancestral i totpoderosa del
pare (pare,
en
indoeuropeu no significava pas el
qui engendra,
sinó
el
qui
nodreix, el qui
protegeix, aquell a qui tu et deus,
i, al Pirineu, la càrrega semàntica d’aquesta etimologia va
durar ben viva i vigorosa fins fa quatre dies) deixarà
“les biblioteques, les acadèmies, les llibreries, els cinemes, els
teatres, el practicar esports. Les noies...”
Poc
després esclatarà la guerra. En Benet hi participarà com a soldat de la República. Ferit en una batalla, quedarà
afectat d’una mudesa temporal i serà dut a fer
la convalescència en un hospital de
campanya.
Allà
coneixerà un brigadista escocès, en
George, amb
qui es farà
amic, gairebé sense poder intercanviar-hi cap paraula. Ell per la
seva lesió i l’amic escocès perquè domina molt poc el castellà.
La
seva amistat, per tant, no neix de la raó ‒d’enraonar‒ sinó
del sentiment, del cor. Del cor i de la intuïció de l’altre. De
dues persones que s’aprecien i es comprenen més enllà de les
moltes
distàncies
que
els separen.
En Benet albira en el seu inconscient que el seu futur està
irremisiblement lligat a la terra que el va veure néixer i al país
derrotat de la postguerra, i que la imatge d’aquell brigadista
desprès, idealista i feliç, esdevindrà per a ell un somni
impossible d’assolir
personalment.
Però
no significarà
pas que l’hagi d’oblidar;
per això,
per tal
de fixar-ne
el record,
el
dia abans que en George sigui repatriat, el
dibuixarà i li dedicarà el
seu retrat:
“A l’amic escocès”.
Un
cop acabada la guerra, en Benet arraconarà molts dels anhels i
somnis de
joventut i farà un nou plantejament vital, també
a conseqüència del totpoderós designi patern: “Sí, sí, com
vós digueu”.
Així,
continuarà
la feina itinerant del seu pare, però no
s’abocarà únicament a la rutina
del treball;
continuarà
escrivint, gaudint de la natura, del
gust per la paraula, de
les pedres, dels rius…, de tot allò de bo que els paisatges
pallaresos tan
generosament ofereixen a la seva mirada sensible i sempre atenta a
tot
el
que l’envolta.
Un
dia, en un dels seus viatges descobrirà una noia de qui s’enamorarà.
El
context no pot ser més poètic, bucòlic i pirinenc. “...entra en
un revolt ple de verdor, per on l`Àssua queda a la vista. Gairebé
tot són feixes, però també hi
veu clops, avellaners vidalba i ordigues. Està decidit a fer uns
glops al riu i entra en un prat per baixar-hi.
‒Per
aquella banda hi ha una drecera.
La
veu ha sorgit al costat del tronc d’un freixe. La noia té agulles
de fer mitja a les mans (…) Ell en capta uns ulls grans, foscos, i
unes galtes rosades amb pigues (…)
S’adona que hi ha unes vaques a l’altre costat d’allà on abans
ella es trobava
(…) i ara passa la mà per la galta d’un dels animals (…) el
Benet es fixa que va vestida tota de negre...”
I
a
partir d’aquí comença un altre tema rellevant de l’obra: la
construcció d’un amor, que en Benet vol que sigui un “amor
infinit”, un
amor treballat,
conscient, reflexiu, exigent, crític… Un
amor que passarà per un festeig com els d’abans, amb carteig
i “espelmes”, amb enveges i tafaneries. Un amor que, ai las!, no
serà mai aquell
amor infinit que en Benet perseguia perquè no serà capaç d’impedir
que s’hi projecti l’ombra inacabable de la tragèdia
que patí la seva estimada, l’Elvira, com a conseqüència de la
guerra. I és en aquest punt que l’obra de Maria Barbal es retroba
amb alguns aspectes de la més famosa de les seves novel·les, Pedra
de tartera.
En
definitiva, A l’amic
escocès, Maria Barbal ens
convida a conèixer l’experiència vital d’un home
pallarès que escrivia, que revisava la seva existència i anotava el
que més li n’atreia. Un home que aspirava a una existència plena
i que havia après que el camí que hi conduïa no era pas únicament
aquella
línia recta que havia somiat un dia a Barcelona, sinó que
es podia trobar, després de moltes marrades, a la drecera d’un
prat que duia al riu d’Àssua.
L’amistat
‒una amistat que perdura i s’intensifica al llarg del temps, la
distància i les vicissituds personals‒
emmarca i tanca
el
cercle vital de
la novel·la amb
el retrobament dels dos protagonistes que, per fi, poden dialogar,
conviure i assegurar-se que aquella estranya amistat nascuda en temps
de guerra
i vinculada per una simple
dedicatòria, “A l’amic escocès”,
s’ha mantingut en el temps i ha arrelat i
crescut com un arbre, aquell petit arbre del dibuix que en Benet
havia fet un dia llunyà en un hospital de campanya.
L’autora,
a través d’en
Benet,
ens mostra
i il·lustra
una infinitat d’aspectes de la vida pallaresa. De vegades des de la
visió d’un narrador omniscient; altres des d’una distribució
polifònica, altres, per
mitjà de
monòlegs, diàlegs sense acotacions, etc. La
manera com ho explica és planera i molt treballada, amb una multitud
de paisatges (Gerri, Penyalba, Fontfreda, Pujol, Covet,
Malpàs, etc.), fet
que
converteix
l’obra en
una
invitació a conèixer un
llarg reguitzell de racons del
teritori dels dos Pallars. La llengua, filla del paisatge i de la
cultura, és rica i versemblant, molt elaborada, amb nombroses
paraules i expressions, sempre entenedores pel context, que
arrodoneixen
la coherència del text i ben segur que faran les delícies dels
lectors més exigents: Truitada,
dies broms, apariar el llit, fer sirgar els fills, esquerar els
fills, fesols de tavella, granejar, brostejar, una fleuma, un cairó de cansalada, fer d’espelma, a plairet, escunçar,
furro, escolrit com el guix, qui en té se’n croque, els nervis fora
de tupí, fer-se saturna, fer supo-supo…,
en serien alguns exemples, entre
molts altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada