Els
orígens del “arte de lidiar”
El problema va ser que els nobles s’avorrien. A
l’acabament de l’Edat Mitjana la noblesa castellana, “los grandes de Castilla,”
ja havien consolidat unes fortunes, uns territoris i uns privilegis immensos. Gairebé tan grossos com els que tenen
avui dia. (Dic gairebé, perquè
aleshores no gaudien de les astronòmiques subvencions actuals).
Els Medinasidonia, els Medinacelli, els Ponce de
León, els Manrique, els Enríquez, els Hurtado de Mendoza, els Fernández de
Córdoba, els Pimentel, els Suárez de Figueroa, els Álvarez de Toledo, els
Pacheco, els Sotomayor, etc., etc. constituïen una classe dominant dedicada
bàsicament a caçar pels seus territoris, a fer vida cortesana i a viure de
renda. Els seus vassalls, en un règim quasi d’esclavitud, vivien en molts casos
en la més absoluta misèria.
Per posar un parell d’exemples, la “ricahembra”
castellana Leonor de Albuquerque podia anar de Belorado –a tocar d’Aragó- fins
a Albuquerque, travessant tota Castella, sense deixar de trepitjar terra seva;
Enrique de Sotomayor tenia més de 500.000 hectàrees i en morir va deixar en
efectiu un equivalent a 50.000.000.000 de pessetes.
Però el problema era que els nobles s’avorrien. Per a
distreure’s una mica i sortir de la rutina de les caceres van començar a
empaitar toros amb llances i cavalls, ajudats pels seus vassalls que els
empaitaven i torturaven a peu. D’aquest fet ve la dita castellana “Más cornadas
da el hambre”. El periodista i professor Mosterín, a ¡Vivan los animales! ho explica molt bé:
“En el Alcázar de Madrid se laceraba y acribillaba a
los toros hasta que éstos, desesperados, se lanzaban por un portillo abierto al
precipicio posterior, que daba al Campo del Moro, en el que caían y se estrellaban,
destrozándose y saltando sus miembros y vísceras por el aire, con gran regocijo
de una corte grosera que miraba y aplaudía”.
La tècnica, informa Juan Alvarellos, es va anar
perfeccionant, gràcies als progressos de la ciència i a la inventiva de la
gent. “Consistía esta invenció en que cuando el animal estaba desangrándose,
acosado por todas partes y buscando salida para huir, abríase de pronto la
puerta que había en el pasadizo, debajo del palco regio, y el animal, ávido de
libertad, se precipitaba por ella ciegamente. (...) y el toro caía rodando por
la cuesta (...) Algunos toros llegaban ya muertos, desnucados, otros quedaban
moribundos, con los miembros rotos...”
Amb el temps, la tauromàquia es va anar transformant,
es va anar convertint en aquest art, en aquesta cultura tan delicada i subtil
que ara acaben d’aprovar ses senyories del Senat. Ja ho anirem veient. Tot i
això, encara queden restes actuals d’aquells principis una mica primaris de què
acabo de parlar.
“En Tordesillas, casi 20.000 personas
se concentran en la margen izquierda del Duero para presenciar el martirio del
toro, ejecutado por numerosos mozos a pie portadores de largas lanzas y por
jinetes portadores de garrochas. Los caballistas hieren al toro a garrochazos
mientras van al galope. Cuando el pobre animal huye enloquecido de dolor, los
mozos lo esperan para clavarle sus lanzas apoyadas en el suelo. Quien lo acaba
de matar solía recibir los testículos de la víctima, que el verdugo triunfante
ensartaba en su lanza, aunque ahora el premio se ha cambiado.”
“En Coria se suelta al toro por las
calles del casco antiguo, donde durante horas es atormentado por los mozos del
pueblo, que lo acribillan con gran cantidad de dardos provistos de alfileres, petardos y a veces hasta incluso
banderillas. Cuando el toro ya no puede más se lo mata de un tiro a la cabeza.
Entonces los mozos borrachos se abalanzan sobre él, pues el primero que agarre
el cadáver por los testículos tiene el privilegio de comérselos.”
“Cuando el eurodiputado inglés Andrew
Pearce criticó como ‘cruel y sádica’ la celebración del toro de Coria, que
acababa de presenciar, el entonces presidente de la Junta de Extremadura, Juan
Carlos Rodríguez Ibarra, asistió a la fiesta de Coria y presenció un encierro,
calificando las críticas del inglés de ‘campaña contra Extremadura’…”
Nota: les fotos són contemporànies, algunes d'aquest 2013.
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