dilluns, 11 de novembre del 2013

Passeig per la cultura de l'horror, la crueltat i la mort, 3


Els orígens del “arte de lidiar”


El problema va ser que els nobles s’avorrien. A l’acabament de l’Edat Mitjana la noblesa castellana, “los grandes de Castilla,” ja havien consolidat unes fortunes, uns territoris i uns privilegis immensos. Gairebé tan grossos com els que tenen avui dia. (Dic gairebé, perquè aleshores no gaudien de les astronòmiques subvencions actuals).




Els Medinasidonia, els Medinacelli, els Ponce de León, els Manrique, els Enríquez, els Hurtado de Mendoza, els Fernández de Córdoba, els Pimentel, els Suárez de Figueroa, els Álvarez de Toledo, els Pacheco, els Sotomayor, etc., etc. constituïen una classe dominant dedicada bàsicament a caçar pels seus territoris, a fer vida cortesana i a viure de renda. Els seus vassalls, en un règim quasi d’esclavitud, vivien en molts casos en la més absoluta misèria.

 


Per posar un parell d’exemples, la “ricahembra” castellana Leonor de Albuquerque podia anar de Belorado –a tocar d’Aragó- fins a Albuquerque, travessant tota Castella, sense deixar de trepitjar terra seva; Enrique de Sotomayor tenia més de 500.000 hectàrees i en morir va deixar en efectiu un equivalent a 50.000.000.000 de pessetes.



Però el problema era que els nobles s’avorrien. Per a distreure’s una mica i sortir de la rutina de les caceres van començar a empaitar toros amb llances i cavalls, ajudats pels seus vassalls que els empaitaven i torturaven a peu. D’aquest fet ve la dita castellana “Más cornadas da el hambre”. El periodista i professor Mosterín, a ¡Vivan los animales! ho explica molt bé:



En el Alcázar de Madrid se laceraba y acribillaba a los toros hasta que éstos, desesperados, se lanzaban por un portillo abierto al precipicio posterior, que daba al Campo del Moro, en el que caían y se estrellaban, destrozándose y saltando sus miembros y vísceras por el aire, con gran regocijo de una corte grosera que miraba y aplaudía”.



La tècnica, informa Juan Alvarellos, es va anar perfeccionant, gràcies als progressos de la ciència i a la inventiva de la gent. “Consistía esta invenció en que cuando el animal estaba desangrándose, acosado por todas partes y buscando salida para huir, abríase de pronto la puerta que había en el pasadizo, debajo del palco regio, y el animal, ávido de libertad, se precipitaba por ella ciegamente. (...) y el toro caía rodando por la cuesta (...) Algunos toros llegaban ya muertos, desnucados, otros quedaban moribundos, con los miembros rotos...”



Amb el temps, la tauromàquia es va anar transformant, es va anar convertint en aquest art, en aquesta cultura tan delicada i subtil que ara acaben d’aprovar ses senyories del Senat. Ja ho anirem veient. Tot i això, encara queden restes actuals d’aquells principis una mica primaris de què acabo de parlar.



“En Tordesillas, casi 20.000 personas se concentran en la margen izquierda del Duero para presenciar el martirio del toro, ejecutado por numerosos mozos a pie portadores de largas lanzas y por jinetes portadores de garrochas. Los caballistas hieren al toro a garrochazos mientras van al galope. Cuando el pobre animal huye enloquecido de dolor, los mozos lo esperan para clavarle sus lanzas apoyadas en el suelo. Quien lo acaba de matar solía recibir los testículos de la víctima, que el verdugo triunfante ensartaba en su lanza, aunque ahora el premio se ha cambiado.”




“En Coria se suelta al toro por las calles del casco antiguo, donde durante horas es atormentado por los mozos del pueblo, que lo acribillan con gran cantidad de dardos provistos de alfileres, petardos y a veces  hasta incluso banderillas. Cuando el toro ya no puede más se lo mata de un tiro a la cabeza. Entonces los mozos borrachos se abalanzan sobre él, pues el primero que agarre el cadáver por los testículos tiene el privilegio de comérselos.”


“Cuando el eurodiputado inglés Andrew Pearce criticó como ‘cruel y sádica’ la celebración del toro de Coria, que acababa de presenciar, el entonces presidente de la Junta de Extremadura, Juan Carlos Rodríguez Ibarra, asistió a la fiesta de Coria y presenció un encierro, calificando las críticas del inglés de ‘campaña contra Extremadura’…”



Nota: les fotos són contemporànies, algunes d'aquest 2013.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada