dijous, 21 de novembre del 2013

Barcelona-París





A partir del 15 de desembre es podrà anar de Barcelona a París en TGV, i sense haver de canviar de tren a Figueres com passava fins ara. El trajecte durarà 6 h i 20 minuts i hi haurà dos viatges diaris. Segons un portaveu de la SNCF, Barcelona tindrà connexió directa amb París, Lió, Marsella i Tolosa.


És una bona notícia que, a més de resultar útil, segur que farà feliç molta gent. A qui no li ve de gust de passar un cap de setmana a París?


Es pot anar de Barcelona a París en 6 h i 20 minuts, però si volem anar en tren “normal” de Barcelona a la Pobla de Segur, necessitem dos dies.


Aquest matí he passat per la RENFE a comprovar-ho. Per a començar, a Informació no tenien informació. M’han enviat a la taquilla 22, que, naturalment, estava tancada. Després de fer una mica de cua, he preguntat a la 23. “Veremos si aquí dice algo”, m’ha dit l’empleat assenyalant l’ordinador.


Per a anar a Lleida hi ha dos trens “normals”. El lent –que passa per Manresa- triga tres hores i vint minuts. El “ràpid” –que passa per Tarragona- “només”, tres hores i 5 minuts. El “ràpid” surt de Barcelona a les 6 h i 50 minuts i arriba a Lleida a les 9 h i 55 minuts. Just quan fa 45 minuts que ha sortit l’únic tren que va cap a la Pobla (i que triga 1h i cinquanta minuts a arribar-hi). De manera que s’ha d’esperar a l’endemà.



L’opció, és clar, és agafar el TGV, que ells anomen, com els antics gladiadors, AVE, (un nom, per cert, no gaire comercial, si tenim en compte el conjunt de la frase). Amb la combinació del TGV i del tren “normal” ja es pot fer el trajecte en un dia i amb un temps segons com inferior i tot al d’anar a París. Que no es queixin els de la Pobla, que almenys tenen tren.



A la primeria d’haver-hi el TGV el vaig agafar algunes vegades. Per a anar a Tarragona no serveix: et deixa a trenta quilòmetres de la ciutat sense cap altra opció que agafar un taxi. Per a anar a Lleida, tot i que et fa fer la marrada de Tarragona, serveix perquè la línia que hauria de fer l’itinerari normal és l’autèntic desastre que ja he explicat. I per a anar a Girona també serveix si tens molta pressa i estàs disposat a pagar més del doble per a guanyar una mica de temps. Per què els trens “normals”, contràriament al que passa a la resta d’Europa, aquí van tan malament?


El TGV duplica les lamentables línies ja existents, duplica la carretera, duplica la sempre tan econòmica autopista i duplica els tros d’autovia plena de camions de mercaderies (el transport ferroviari de mercaderies s’ha deixat pel final!) que, passant per Lleida, porta a Madrid (Espanya).


Mentrestant, l’Eix del Segre i l’Eix del Pirineu, que ja havia promès l’expresident Maragall, dormen al fons d’alguna carpeta. Les velles línies que haurien de fer una funció social, com la         que fan en la resta de països europeus, són clarament insuficients i inservibles. I els soferts usuaris, quan hem d’anar a alguna de les tan hiperconnectades “quatre províncies” ens veiem abocats a agafar el cotxe, encara que a contracor.


Però no ens posem tristos: ja podem anar a París en TGV i brindar per la tan necessària llibertat!


1 comentari:

  1. Benvolgut amic Marcel, acabo de llegir al teu escrit sobre el viatge directa del TGV a Paris i com be comentes, per a anar per exemple de BCN. a La Pobla de Lillet (passant per Manresa) actualment es tarda mes de cinc hores, mes que fa 40 Anys es simplement, una gran vergonya!!!!!

    ResponElimina