A partir del 15 de desembre es podrà anar de
Barcelona a París en TGV, i sense haver de canviar de tren a Figueres com
passava fins ara. El trajecte durarà 6 h i 20 minuts i hi haurà dos viatges
diaris. Segons un portaveu de la SNCF, Barcelona tindrà connexió directa amb
París, Lió, Marsella i Tolosa.
És una bona notícia que, a més de resultar útil,
segur que farà feliç molta gent. A qui no li ve de gust de passar un cap de
setmana a París?
Es pot anar de Barcelona a París en 6 h i 20 minuts,
però si volem anar en tren “normal” de Barcelona a la Pobla de Segur, necessitem
dos dies.
Aquest matí he passat per la RENFE a comprovar-ho. Per
a començar, a Informació no tenien informació. M’han enviat a la taquilla 22,
que, naturalment, estava tancada. Després de fer una mica de cua, he preguntat
a la 23. “Veremos si aquí dice algo”, m’ha dit l’empleat assenyalant
l’ordinador.
Per a anar a Lleida hi ha dos trens “normals”. El
lent –que passa per Manresa- triga tres hores i vint minuts. El “ràpid” –que
passa per Tarragona- “només”, tres hores i 5 minuts. El “ràpid” surt de
Barcelona a les 6 h i 50 minuts i arriba a Lleida a les 9 h i 55 minuts. Just
quan fa 45 minuts que ha sortit l’únic tren que va cap a la Pobla (i que triga
1h i cinquanta minuts a arribar-hi). De manera que s’ha d’esperar a l’endemà.
L’opció, és clar, és agafar el TGV, que ells anomen,
com els antics gladiadors, AVE, (un nom, per cert, no gaire comercial, si tenim
en compte el conjunt de la frase). Amb la combinació del TGV i del tren “normal”
ja es pot fer el trajecte en un dia i amb un temps segons com inferior i tot al
d’anar a París. Que no es queixin els de la Pobla, que almenys tenen tren.
A la primeria d’haver-hi el TGV el vaig agafar
algunes vegades. Per a anar a Tarragona no serveix: et deixa a trenta
quilòmetres de la ciutat sense cap altra opció que agafar un taxi. Per a anar a
Lleida, tot i que et fa fer la marrada de Tarragona, serveix perquè la línia
que hauria de fer l’itinerari normal és l’autèntic desastre que ja he explicat.
I per a anar a Girona també serveix si tens molta pressa i estàs disposat a pagar
més del doble per a guanyar una mica de temps. Per què els trens “normals”, contràriament
al que passa a la resta d’Europa, aquí van tan malament?
El TGV duplica les lamentables línies ja existents,
duplica la carretera, duplica la sempre tan econòmica autopista i duplica els
tros d’autovia plena de camions de mercaderies (el transport ferroviari de
mercaderies s’ha deixat pel final!) que, passant per Lleida, porta a Madrid
(Espanya).
Mentrestant, l’Eix del Segre i l’Eix del Pirineu, que
ja havia promès l’expresident Maragall, dormen al fons d’alguna carpeta. Les
velles línies que haurien de fer una funció social, com la que fan en la resta de països europeus,
són clarament insuficients i inservibles. I els soferts usuaris, quan hem
d’anar a alguna de les tan hiperconnectades “quatre províncies” ens veiem
abocats a agafar el cotxe, encara que a contracor.
Però no ens posem tristos: ja podem anar a París en
TGV i brindar per la tan necessària llibertat!
Benvolgut amic Marcel, acabo de llegir al teu escrit sobre el viatge directa del TGV a Paris i com be comentes, per a anar per exemple de BCN. a La Pobla de Lillet (passant per Manresa) actualment es tarda mes de cinc hores, mes que fa 40 Anys es simplement, una gran vergonya!!!!!
ResponElimina